söndag 23 oktober 2022

Långsamma framsteg

 Det har stått still på bygget i några veckor nu...
Men förra månaden, när byggmästare Larsson fortfarande var här, hände desto mer.

En ränna sågades upp i taket från takbelysning till fönstret och ett rör monterades i rännan.
Där ska sen dras sladdar från fönster till lysknapp vid dörren.
Vi har ju tidigare dragit en egen sladd med lysknapp från ovanför fönstret ner till eluttaget vid golvet.

Sen har panelskivorna kommit upp i taket.
Blev lite lite snett från skarven vid snedtaket, men det får man helt enkelt låta bli att tänka på.
För vi gör INTE! om det.
Åsså har jag spacklat spikhål och skarvar mellan panelskivorna.


När murbruket på skorstenen torkat sattes den brandsäkra skivan upp.
Blev väldigt rakt och fint och garderoberna borde passa in.


Tidigare satt utanpåliggande eluttag på väggarna med sladd som gick ner på golvet och följde listen till det enda riktigt monterade uttaget vid fönstret.
Nu gjordes det om lite finare.
Uttagen flyttades lite så dom inte hamnar bakom sängen där dom inte går att använda.
Hål borrades i väggen och sladdar gömdes bakom skivan.
Sladdarna efter golvet kommer gömmas bakom både klickgolv och lister.
Dom drog även vidare sladden och fixade ett till uttag vid dörren.


Sen har det som sagt stått still i tre veckor eftersom varken tid eller ork har funnits.
Men idag bokade jag äntligen in en arbetsdag.
Började med att slipa allt jag spacklat i taket, det är nästan det jobbigaste.
Körde först med sandpapper och kloss, men tänkte att då blir jag ju aldrig klar.
Så det fick bli slipmus med finaste papper jag har.
Tungt för armarna, men mycket snabbare.

Sen gick jag över till excenterslip och körde på väggarna.
Gick bra ganska länge, men till slut började slippapperet lossna hela tiden.
Bytte papper, det satt kvar en stund, men sen flög även det iväg.
Då blev jag less och gav upp.
Måste nog köpa en ny platta som papperet ska fästa på för jag tror kardborren blivit dålig.
Jag har ju ändå använt den några år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar