lördag 26 maj 2018

Första kalaset

Idag var det dags för kalas 1 av 2.
Klockan ringde 7.30 för att vi skulle hinna fixa allt innan kl 13.
Men det mesta var förberett igår, så det var inte så mycket.
Började med att ta fram lilla poolen, som nån varit så duktig och lagt under fyra enorma däck.
Fyllde med luft, spolade bort en massa skräp och fraktade den till baksidan.
Teddy fick i uppgift att fylla den med vatten medans jag tog fram vattenbanan.
När han fyllt en stund började poolen se lite lessen ut.
Jag visste att det var punktering på en ring, men hade väl hoppats på att den andra skulle vara hel.
Tydligen inte.
Gjorde ett försök att fylla luft med cykelpumpen, men lufthålet var större än pumpen så jag tror mer luft for ut istället.
Så vi fyllde bara typ 1-2 dm vatten, så fick det bli som det blev.
Men vi hade tur för den översta ringen har tydligen bara lite punktering, så den klarade sej genom kalaset.
Spola av alla dammiga utemöbler åsså in och fixa tårtan.
Själva tårtan gjorde jag igår, så det var bara dekorerandet kvar.


Åsså blåsa ballonger.
Vi var smart och tog cykelpumpen.
Förra året var det jättevarmt och ballongerna exploderade innan kalaset ens börjat.
Så nu tänkte jag att om jag gör dom lite mindre så har luften plats att svälla av värmen.
Innan jag hade fått ihop 15 ballonger hade 5 självdött i köket.
När jag hade hängt upp dom dog tre till.
Men det är väl ändå ingen som ser dom.
Alla gäster var punktlig och presentöppningen kunde börja.


Sen lite fri lek medans fikat dukades fram.
När alla var mätt och överfull på socker byttes det om till badkläder för att leka med vatten.
Jag hade gjort iordning några vattenballonger, men dom försvann ganska fort.
Åsså fick dom blöta ner sej i det kalla vattnet.


När dom var lagom frusna blev det skattjakt, som var över på två minuter.
Nästa år måste jag rita svårare ledtrådar.
Sen lekte dom vidare till klockan var 15.30 och alla gäster åkte hem.
Efter middag avslutade vi dagen med en cykeltur runt byn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar